Skeittipaikkojen kuluttajaturvallisuus

Skeittipaikat ovat kuluttajaturvallisuuslain (920/2011) tarkoittamia kuluttajapalveluita, ja palveluntarjoajia koskee siten laista tulevat palveluntarjoajan velvollisuudet. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes valvoo mm. valvontakäyntien ja asiakirjavalvonnan avulla, että palveluntarjoajat noudattavat kuluttajaturvallisuuslakia. Lisäksi Tukes ohjaa, neuvoo ja opastaa palveluntarjoajia tarvittaessa.

Turvallisuusvastuiden jakautuminen

Skeittipaikan palveluntarjoaja voi olla kunta, yhdistys, seura tai yksityinen toimija. Skeittipaikoilla tarkoitetaan ulko- ja sisäskeittipaikkoja.

Palveluympäristöstä ja palvelun toteutuksesta voivat vastata eri tahot. Esimerkiksi kunta voi antaa tai vuokrata tilat yhdistykselle skeittihallia varten. Kiinteistön omistaja voi vastata tilojen turvallisuuteen liittyvistä asioista ja esimerkiksi yhdistys skeittipaikan rakenteisiin, ylläpitoon, käyttöön ja opastamiseen liittyvistä asioista. Myös kunnan sisällä vastuut voivat jakautua monen tahon kesken.

Turvallisuussuunnittelussa tuleekin tehdä yhteistyötä. Tärkeää on, että kaikilla osapuolilla on selkeä käsitys palveluun liittyvistä turvallisuusasioista ja vastuista. Tätä helpottaa kirjallinen sopimus, selkeä vastuunjakotaulukko ja toimiva yhteistyö eri osapuolten välillä.

Kuluttajan vastuu

Palveluntarjoaja ei voi vapautua lakisääteisestä turvallisuusvastuusta vastuuvapauslausekkein tai lomakkein. Esimerkiksi ilmoitukset siitä, että skeittaaminen tapahtuu omalla vastuulla, ei poista palveluntarjoajan vastuuta palvelun turvallisuudesta. Myös käyttäjät ovat omalta osaltaan vastuussa palvelun turvallisuudesta. Heidän on mm. perehdyttävä annettuihin ohjeisiin ja noudatettava niitä sekä käytettävä tarvittavia henkilösuojaimia. Palveluntarjoajan on seurattava miten ohjeita ja sääntöjä noudatetaan ja tarvittaessa reagoitava ohjeiden vastaiseen toimintaan.

Kuluttajaturvallisuuslain mukaiset palveluntarjoajan velvollisuudet skeittipaikoilla

Palveluntarjoajan on tunnistettava palvelunsa aiheuttamat vaarat ja toteutettava toimenpiteitä vaaratilanteiden estämiseksi. Vaarojen tunnistaminen on syytä dokumentoida, ja sitä tulee päivittää säännöllisesti. Tukesin verkkosivuilla on lomakkeita vaarojen tunnistamisen tueksi: Turvallisuustyön tueksi | Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes)

Skeittipaikoista tulee laatia turvallisuusasiakirja. Se on palveluntarjoajan kirjallinen suunnitelma siitä, miten palvelun turvallisuus on järjestetty. Turvallisuusasiakirjan laatiminen kannattaa aloittaa jo palvelun suunnitteluvaiheessa, koska se osaltaan auttaa huomioimaan turvallisuusasioita. Asiakirjan tulee olla valmiina ennen palvelun aloittamista.

Onnettomuuskirjanpito on olennainen osa kuluttajaturvallisuuslain huolellisuusvelvollisuuden täyttämistä. Onnettomuuksia ja läheltäpiti -tilanteita seuraamalla on mahdollista tunnistaa vaaranpaikkoja ja kehittää palvelun turvallisuutta. Jos palvelussa on tapahtunut vakava onnettomuus, palveluntarjoajalla on velvollisuus ilmoittaa tapahtuneesta Tukesille.

Palveluntarjoajalla on vastuu myös siitä, että asiakas saa kaikki turvallisuuden kannalta olennaiset tiedot sekä ennen palvelun alkua että sen aikana. Katso tarkemmin: Näin varmistat, että asiakkaalla on riittävät tiedot palvelun turvallisuudesta.